Geçen ayki sayfa görüntüleme sayısı

26 Ağustos 2015 Çarşamba

HERKESE MERHABA,
 
Youtube da bir çok cila vb üreticinin videoları bulunmakta, ama hiçbiri bazı noktaların üzerinde durmayıp, pazarlama amaçlı tanıtımlar yapmaktadır. Ben ise naçizane kendi aracımı 6 ayda bir cilalarım. Bugüne kadar elde ettiğim tecrübelerimi sizinle burada paylaşacağım. Okuduklarınız, gördükleriniz bizzat kendimin de aracıma uyguladığı ürünler olacaktır ve faydası, zararı ne olduysa elimden geldiği, aklımda kaldığınca burada paylaşacağım..

Öncelikle, yazı sonrası cilaya başlayacaklara şimdiden kolay gelsin diyorum.. :)

Sol tarafta SAYFALAR altında benzer konuları inceleyebilirsiniz.


*** DİKKAT: Unutulmamalıdır ki ben, kendince ve amatörce arabasına cila, bakım yapan birisiyim. Sizler benim anlattıklarımdan çok üretici firmaların tavsiye ve metodlarıyla uygulama yapmalısınız. Oluşabilecek olumsuzluklardan kendiniz ve kullandığınız ürünün üreticisi sorumludur. Size burada tavsiye ettiğim ürünleri araştırmak sizin sorumluluğunuzdadır. İnternette bir sürü kaynak bulunabilmektedir. Lütfen kullanma kılavuzlarını dikkatlice okuduktan sonra uygulamaya başlayınız!!!


DIŞ BAKIM


Oto cila nedir?
Sentetik veya doğal reçinelerden ve uçucu petrol türevleriyle zenginleştirilerek üretilen, araçları, dış havanın olumsuz etkilerinden koruyan, micron kalınlığında oto boyasının üzerini kaplayan, oldukça sert bir film tabakasıdır.

Nedir bu olumsuz etkenler? zorlu kış koşulları(yağmur, kar, çamur, don), deniz kenarı için tuzlu su ve aşırı nem ve bu iki maddeye bağlı oluşabilecek korozyon, pas veya hafif oksitlenme. Zift, reçine, kuş pisliği vb...

Üreticiler tarafından aracı 6 ay veya 1 yıl koruduğu söylenen cilalar vardır. Cilalar genelde iki türlü; sentetik ve doğal olanlar. Sentetik olanlar kimyevidir, doğal olanlarda kimyevi + doğaldır. genelde carnabua ağacının (Brezilya kökenli bir çeşit palmiye ağacı) yapraklarından elde edilir. Bazı oto bakım ürünleri slikon içerir. Belki bir bildikleri vardır ama birçok firma slikon içermeyen ürünler kullanır ve bunu özellikle belirtirler "slicon free" şeklinde. Slikon sanırım zamanla, belki yıllar sonra kötü kalıntı bırakıyor olabilir. En iyisi slikonsuz ürünler kullanmak. yine cilalar kıvam olarak 3 şekilde olabilir; su gibi akışkan, şampuan gibi koyu sıvı veya kahvaltı yağı gibi daha katı. şimdilik en yaygın olan şampuan kıvamlılardan bahsedeceğiz.

Yanlış bilinen en önemli söylem ise, "sıfır arabaya cila gereksizdir" cümlesi. Gereklidir efendim. 1-2 ayı geçirmeden cilalamakta fayda var.

1- Arabayı cilaya hazırlamak;

a) yer seçimi; arabayı yıkatmadan önce mekanı düşünün, rüzgar alan, havada tozların uçuştuğu yer olmamalı. kaporta sıcak olmamalı, kapalı mekan veya gölge seçilmeli.

b) yıkama; bir kere arabanın çok temiz ve kuru olması gerekiyor. önce yıkanmalı ve kurutulmalı, sonrasında sıkıntı yaşamamak için yıkamacıya tembih edin, hava tabancası ile ayna, kapı kolları, plakalık sudan arındırılmalı.

c) cila öncesi kontroller; sıfır değil de, 6+ ay sonra cilalama yapıyorsanız, yıkama işlemi bitince, cila yerine gelin. bir kova su ve mikrofiber bezle aracınızı iyice silin. silme sırasında aracınıza çok yakın olacağınızdan, aracınıza binerken göremediğiniz birçok olumsuzlukları göreceksiniz. *zift, kireç lekeleri varsa eskiden kalan bunları çıkarın, çıkarttırın. **taş vurukları çizik ötesi ise yani toplu iğne başı veya daha büyük taş vurukları varsa, rötuşlanması gerekir.

2- Cila uygulaması;

cilayı uygulamak oldukça basittir. lazım olan gereçler; 1 adet cilayı uygulayacağınız ped lazım. bu ped, bu iş için üretilmiş bir ped, üstübü, sünger ve hatta pamuk olabilir. en iyisi az emici özelliği olan bu iş için yapılmış ince ped süngerlerdir. 1 adet cila. 2 adet ince tüylü microfiber bez, 1 adet nemli bez. (bkz. diğer bilgiler).

cila işlemini uygulamayı zorlaştırmamak için her defasında, tek seferde aracın bir-iki-üç parçası cilalanmalı, büyüklüğüne göre. mesela sol çamurluk, motor kaputu, sağ çamurluk bir seferde. tavanı, yan direkler ve camların üst kısmı ikinci seferde, sağ taraftaki kapılar üçüncü seferde........sonunda tamponlar birer birer.

neden parça parça, çünkü uygulanan cila 1-3 dak içinde kurumaya başlayarak pudramsı bir görüntü alır, bu tabakayı mikrofiber bezle hemen silmek gerekir. ne kadar gecikirseniz, temizlemesi o kadar zor olur ve kol kası yapar :)

gelelim uygulamaya; kaportanın üstüne direk cilayı dökün, her seferinde en fazla 5 cm çapında, yuvarlak bir sıvı şeklinde, saçınıza şampuan döker gibi. sonra ped ile bu cilayı çok ince bir tabaka bırakacak şekilde kaportanın üzerine dairesel hareketlerle yayın, ayakkabı boyar gibi. sol çamurluktan başlayıp en sağa gittiniz, zaten bu sürede en solu yapalı 2-4 dak geçtiği için, ciladaki renk değişimini görüyorsanız, temiz mikrofiber bezle soldan sağa doğru pudramsı görünümü silerek temizleyin. tüm aracı bu şekilde yaptıktan sonra zamanınız varsa 30 dak kadar bekleyip, 2. mikrofiber bezle aracı tamamen tekrar fazla bastırmadan silin, bu arabayı daha da parlatır, ve yağımsı kalan tabaka varsa alır. bu yağımsı tabaka ilk yıkamaya kadar normalden daha fazla toz tutabilir. ciladan sonra 3-5 saat ıslanmazsa ve en erken 2 günden önce yıkanmazsa iyi olur. cep ten meteorolojiyi takip edin :)

Cila videosu: tıklayınız

Aracınızı iyi günlerde kullanın; kazasız, belasız, arızasız...

NOT:

* zift çıkarmak için buna özel ürünlerde olmakla beraber, en basit ve maliyeti düşük olanı gaz yağıdır. petrollerin bazıları satar. 1 lt lik kola şişesine doldurtun, her zaman lazım olur. uygularken çok aşırı bastırmayın. temizlikten hemen sonra pamuklu bezle o alanı temizleyin. bu işi yıkamacılarda yapar ücreti karşılığında.

kireci çıkarmak zahmetlidir, öyle hadi çıkarayım demekle olmaz. arabanızda kireç olduğu bariz ve rahatça anlaşılıyorsa ki bunu en iyi farlardan anlarsınız. ıslak bir bezle farı silin temiz durmuyor veya yuvarlak yuvarlak çember şeklinde lekeler varsa arabanızın diğer bölgelerinde de var demektir. bu durumda en iyi çözüm arabayı yıkamacıda sirkeli su ile yıkatmaktır. su kireci arabanız bahçe-çimen sulama suyuna maruz kalıyorsa oluşuyordur veya hortumla yıkayıp iyi kurulayamıyorsanız.

** rötuş için iki şey lazım; boya ve sertleştirici. boya malum araç renginin aynısı olmalı. boyayı bir oto boyacıya gidip kardırabilirsiniz de, mesela 100 gr. boya kodunuz kapılardan birindeki metal plakada veya motor kaputunun altında ki bir metal plakada yazıyordur. bulamasanız bile boyacı bilgisayara aracınızın marka, model vb bilgileri girerek boyanızı bulur.

sertleştirici ise aslında daha çok kaportayı macunlamak için kullanılır, bir an önce kurusun diye. boya için tiner kullanılır ama tinerlerinde hava şartlarına göre kademeleri vardır. yazın yavaş kuruyan, kışın hızlı kuruyan tiner kullanılır ve artık günümüzde su bazlı boyalar kullanılmakta. sertleştirici rötuş boyasını uygulama öncesi sulandırırken, uygulama sonrası ise hemen kurumasını sağlar. ben rötuşü yaptıktan 15 dak sonra arabayı cilalarım ve daha hiç rötuşlu yerin kalktığını görmedim.

DİĞER BİLGİLER:

Verniği yıpranmış oto boyasına cila yapılmaz, yaparsanız içindeki petrol türevi boyanızı çok inceltir, belki de boyayı çıkartır, ortaya macun çıkabilir. tırnakta ki ojeyi, asetonla çıkarmak gibi yani. boyayı koruyan üst tabaka kalmamıştır, vernik yoksa.

aracınızı yıllarca cilalamadınız ve uygulamaya karar verdiyseniz, durumu değerlendirmek gerekebilir, çünkü her araç boyası aynı oranda yıpranmaz. az yıpranmış araca sert cila uygulanabilir, boyası çok yıpranmış işe bu işin ehline polisaj makinası ile pasta cila yaptırmanız gerekebilir. ama hiçbiri aracınızı ilk ve düzenli cilalanan araba gibi yapmaz, o yüzden siz siz olun arabanızı ilk aldığınız andan itibaren yılda en az 2 kez cilalayın, deniz kenarında yaşayanlar için bu yılda üçtür.

cilalar araca su tutturmaz, oksitlenmeyi engeller; UV koruması sağlar, boya vernik yanığı oluşumunu geciktirir.

cilanın tek olumsuz yanı, arabayı çabuk kirletmesidir, eğer tozlu bir bölgede yaşıyorsanız. cilalı kaportanın üstünde yağmur damlaları boncuk boncuk kalır, diğer arabalar kurumuşken sizin ki hala ıslaktır. yağmur az yağar ve peşinden rüzgar çıkarsa, tozlar bu sulara yapışır ve araba uzun saatler sonra kuruyunca çamur gibi bir görüntü dahi oluşabilir.

sıfır ve 1-2 yaşında ki arabalar için şampuan kıvamındaki cilaları kullanabilirsiniz. araba yaşlandıkça veya taa en baştan daha sert tabaka bırakan, daha koruyucu "hard shell" (sert kabuk) cilalarda uygulanabilir. ben hard shell cilayı en çok tamponlara uyguluyorum, birde bagaj ile arka cam arasında kalan yağmur oluğuna. bu cilalar koyu kıvamda olduklarından her seferinde tek parçaya uygulamakta fayda var, çabuk kururlar.
araçlarımızın dışında siyah malzemeler var; mesela yan aynalar veya ayna boyalı ise aynanın takılı olduğu gövdedeki üçgen veya kapıdaki parçalar. silecek kolları. iki kapı camının birleştiği yerde siyah bant vari kaplamalar. kapı ile camların birleştiği yerde kauçuk malzemeler vb.. normal cilalar uygulama sırasında buralara değerse hemen nemli bezle silinmeli, aksi takdirde beyaz lekeler bırakır. bazı özel cilalar ise bu beyaz lekeleri bırakmaz, aracınızın tüm dış yüzeyine uygulanabilir der, ama ben yinede ayna kollarının sert siyah plastiğinin rengini değiştirdiğine şahidim. kauçukta beyaz olmasa bile lekeler bırakabilir, dalga şeklinde. hele ön arka kapı camlarının ortada birleştiği yerde siyah bant gibi aksesuar vardır, aracı yandan daha güzel göstersin diye (mesela bu focus larda piano black kaplamadır, kağıt gibi değil), bu malzeme cilaya maruz kalırsa zamanla sertleşip soyulması kolaylaşıyor.. eninde sonunda olacak şey hızlanmış oluyor. silecek kollarına ise cila sürmeyin boyası 2-3 yılda kalkmaya başlıyor, petrol türevli bu cilalar yine benzetmek gerekirse tiner gibi boyayı yıpratıp kaldırıyor.

BOYA KORUMA:

Ben şahsen boya korumanın çok abartıldığını düşünüyorum. iki şekilde.

1- boya koruma, firmaların dediği kadar çok boya koruması yapmaz, abartıyorlar. belki ciladan bir tık daha iyidir ama daha fazlası değil.

2- boya koruma; bazı yıkamacı veya arabayı aldığınız servis tarafından, boya koruma diye bilinen o 300-500 tl lik malzemelerle değil, yine üzerinde boya koruma yazan cilalarla yapıldığıdır. resmen müşteriyi kandırıyorlar. gerçek boya koruma öyle 1-2 saatte bitecek bir iş değildir..

boya korumanın mesela çiziklere karşı etkili olmadığını biliyoruz ama sanki çok korumacıymış gibi pazarlanıyorlar. 300-500 tl ye aracınıza boya koruma yaptıracağınıza size tavsiye edeceğim cilalardan alır ve yılda iki kez uygularsanız boyanız zaten korunmuş olur. bu cilaların şişesi 40-100 tl ve her biri aracınızı 3-5 kez cilalar.

boyayı korumanın en etkili yolu özellikle ön kısmı filmle kaplatmaktır. çünkü en çok arabanın motor kaputu, ön çamurluklar ve tamponu, çizik ve taş vuruklarına maruz kalır. bu film bile 2-3 mm lik taşlara etkili olur, yanınızdan saatte 80 km hızla geçen bir arabanın attığı mıcırın vereceği zararı azaltır ama engel olamaz. normalde bu tür yollarda 50 ile ilerleyin diye tabelalar vardır ama uyanı pek bulamazsınız. ben basıp geçeyim, millet bana taş atacağına ben onlara atayım mantığı ülkemiz insanında ön plandadır. en iyisi yavaşça en sağdan arada mesafe bırakarak yol almak. asıl meseleye gelirsek yine ülkemiz insanı bedavacı olduğu için zanneder ki bir kere film yaptırmak herşeyi çözer. uygulamayı yapanda buna prim verir. halbuki bu filmler üreticinin tavsiye edeceği max sürede değiştirilmelidir. bu süre atıyorum güneşli antalya da 2 yaz sezonudur, bulutlu rize de 4 yaz sezonu.. çünkü film güneşin UV ışınlarını yedikçe sertleşip sararacaktır, sonra değiştirmek istediğinizde bunu ısı  tabancası ile soymaya kalkacaklar, bu durum boyanızın yanmasına hatta kalkmasına bile sebep olabilecektir. bu işin usulü ister size 300 tl ye isterse 1300 tl ye mal olsun, film düzenli yenilenmelidir. 3M gibi belirli firmaların filmleri taktırılmalı, tavsiyelere zamanında uyulmalıdır.

İÇ BAKIM
Aracın iç bakımı kimi için önemlidir, kimi için içi çöplük gibi bile olsa aldırmaz.
Benim için önemlidir. ama iç bakımı kendinizin yapabilmesi için mekan ve zaman daha önemli. arabamda kullandığım küçük boy elektrikli süpürgem var, arka koltuğun üzerine koyar oradan her yeri süpürürüm. evden kablo çekip böyle bir çalışma imkanınız yoksa, oto içi süpürge alabilirsiniz ama ne kadar iyi performansa sahipler bilgim yok. bunların en iyisini black&decker üretiyor gibi.
40-50 günde bir aracın içini komple süpürürüm, koltuklar dahil. sonra nemli bezle her yerini silerim. sonra UV korumalı torpido solüsyonu ile tekrar üzerinden geçerim. fakat bu torpido temizleyici malzemeleri sadece plastik ve vinil malzemelerde kullanın. kromaj veya kaplamalarda kullanmayın, zamanla deforme edecektir. matlaşma veya soyulmaya sebep olacaktır. her yaz tatili dönüşü, yılda bir kez ise koltukları kumaş temizleme yöntemleri ile silerek temizlerim. periyodik iç temizlik her zaman 1.5 saatimi alıyor.
bagajda, çakmaktan çalışan pompa ve bir de patlak tamir köpüğü bulunur, olası bir tekerlek patlamasında yol kenarında uğraşmayayım, en azından beni lastik tamircisine kadar götürebilsin diye.
oto bakım ürünlerini üreten birçok firma var ama bunların en iyileri, bir kısım ürünlerine benimde sahip olduğum firmalar:
turtle wax - amerika. http://www.turtlewaxturkiye.com/
meguiars - amerika. http://www.meguiars.com.tr/v2/  (bildiğim slikon içerikli cilaları mevcut)
abro - amerika. http://www.abro.com/
mothers - ingiltere. http://www.mothers.com/
sonax - almanya. www.sonax.com.tr
arexons - italya. http://arexons.it/en/
mafra - italya. http://www.mafra.com/
bu firmalara ait birçok ürünü online alış-veriş sitelerinden bulabilirsiniz.
www.hepsiburada.com
www.modacar.com.tr
www.n11.com
http://shop.wurth.com.tr/

kullandığım ürünler:
(resimler alışveriş sitelerinden veya üretici sitelerinden alıntıdır)










1 yorum:

  1. faydalı bilgiler emeğine ve elerine sağlık

    YanıtlaSil